Instructie voor de LX600- telescoop in de koepelruimte van de sterrenwacht

Te volgen stappen:
- Neem de handunit mee uit de koffer in de opbergruimte onderaan de trap. Neem ook de dauwkap mee uit de stelling onderaan de trap.
- Plaats de dauwkap op de telescoop, sluit de handunit aan op het krulsnoer uit de basis van de montering. Zet de handunit in de houder op de vork.
- Neem de lenskappen af van deĀ Starlock (find & guide scope) en de zoeker.
- Steek de stekker van de 12 Vdc- voeding in de wandcontactdoos op de zuil.
- Schakel de montering in via de on/off- schakelaar op de console van de basis van de montering.
- Laat de besturingscomputer van de montering opstarten.
- Na enige tijd verschijnt 'Select item' op het display van de handunit.
- Kies nu bijvoorbeeld 'Object' via de kleine pijltjestoetsen onderaan het keyboard, dan 'Enter', bedien key 'SS' (= 'Solar System') op het keyboard, selecteer bijvoorbeeld 'Venus', bedien dan de 'Go To'- toets op het keyboard: de telescoop beweegt naar het gekozen object.
- Gebruik de grote centrale pijltjestoetsen op de handunit om het object in de kijker te centreren.
- Afsluiten van de waarneemsessie gaat via 'Mode', dan 'Select item', 'Utilities', 'Park scope': de telescoop beweegt naar de geprogrammeerde parkeerstand (= 'Home position').
- Als de telescoop de eindstand bereikt heeft, schakel dan de montering uit via de on/off- schakelaar op de console van de basis van de montering.
- Haal de stekker van de 12 Vdc- voeding uit de wandcontactdoos.
- Plaats de objectiefkap en alle andere lenskappen terug en neem de handunit los.
- Plaats de hoes (goudfolie) terug over de telescoop en montering.
- Berg de handunit op in de koffer in de opbergruimte onderaan de trap.
Opmerkingen:
- Er kan 'Taking GPS fix' op het display verschijnen. Op dat moment worden geografische locatie en plaatselijke tijd van de montering bepaald. Dan even een momentje wachten dus.
- Geef de montering de tijd om alle benodigde automatische stappen te doorlopen. Het vinden, fijnafstemmen en 'locken' op een object kan wat extra bewegingen en tijd kosten.
- De functies van de toetsen op het keyboard zijn eenvoudig afleidbaar uit de benamingen erop.
- Via de key 'Mode' op de handunit kan je een stapje hogerop en terug in het menu maken.